maanantai 4. maaliskuuta 2013

Uusi ovilelu

Pitihän Mustista & Mirristä tuoda muitakin tuliaisia kuin vain ruokaa. Siispä löysin itseni leluhyllyltä. Mukaan tarttui oven yläreunaan kiinnitettävä lelu, josta roikkuu narun päässä kala ja höyhen. Ihmettelin kuinka lyhyt naru oli, lelu nimittäin jäi roikkumaan todella korkealle. Mutta hyvä puoli on se, että touhua riittää pitkäksi aikaa kun leluun ei heti pääse käsiksi. Lisäksi hyppiminen kuluttaa kivasti energiaa iltasella ennen nukkumaan menoa = rauhallisempia yöunia henkilökunnalle. Saa nähdä kuinka pahasti ovi tuosta kärsii lopulta, mutta vielä jälkiä pinnassa ei kuitenkaan ole. En sitten näköjään ottanutkaan kuvaa tuosta lelusta.. lähinnä huvitti Täplän ja Roopen suhtautuminen leluun. Silmät suurina, katse ylös :)


Roopen hyppynäyte





sunnuntai 3. maaliskuuta 2013

Pirkan suklaa-kookoskakku



Pirkan kannessa oli niin houkutteleva kuva suklaa-kookoslaukku, että pitihän sitä kokeilla. Ihana ohje siinäkin mielessä että mitään ei tarvinnut vispata ja vaahdottaa. Tai no, tietysti kermavaahto, mutta muutoin. Väliin tuli mangoa, mikä oli mukavan erilainen maku yhdessä kookoksen kanssa :)

perjantai 1. maaliskuuta 2013

Helpot macaronit?

No niin. Tartuin haasteeseen: macaronit. Mantelinmakuiset leivokset, joista löytyy netistä omia troubleshooting-sivuja...oikeasti. En tiennyt, että oikeasti leivonnaisillekin on sellaisia. Leivoksille, joissa nähtävästi ihan kaikki voi mennä pieleen. Vatkaa liikaa, tai vatkaa liian vähän. Löysin jopa sivun, jossa pohdittiin uunien eri ominaisuuksia levosten paistamisessa. Hmm. Ehkä hieman pelottavaa. Mutta rohkeasti toimeen.

Käytin ohjeenani blogista eat. live. travel. write. löytämääni ohjetta, joka puolestaan viittaa BraveTartin ohjeeseen. Kinuskikissan sivuilla on pitkä ja hieman turhauttava keskustelu ja väittely leivosten oikeasta valmistustavasta, joka ei oikein johda mihinkään. Hyviä ohjeita, vinkkejä ja keskusteluja löytyykin mielestäni parhaiten englanninkielisiltä sivuilta.

Mittasin aineet gramman tarkkuudella ja kellotin vatkausajan. Lisäksi siivilöin tomusokerin ja manterijauhon kaksi kertaa. Kyllä. Enpä olisi arvannut että jaksan vaivautua, mutta pitäähän haasteisiin tarttua niiden vaatimalla tarkkuudella. Valkuais-sokerivaahtoon lisättiin kuivat aineet kerralla ja napakoin ranneliikkein hakattiin massa sopivan paksuiseksi. Värjäsin macaronit punaisella elintarvikevärillä. Annoin leivosten levätä ja kuivahtaa pellillä vähän yli puoli tuntia ennen uuniin laittoa.

Täytin leivokset vadelma-voi-sokeri-seoksella. Ihan uskomaton aloittelijan tuuri, mutta ne onnistuivat tosi hyvin ;) Suosittelen tarttumaan haasteeseen :)